• In top-vorm: De Krasse Knarren
  • Al jarenlang is het iedere donderdagavond de vraag bij VV Hooglanderveen: Hoeveel zullen het er zijn vanavond? Hoeveel zullen er vanavond weer aantreden? En één voor één, soms samen, druppelen ze binnen. Waren het er in de beginjaren soms nog maar zes, tegenwoordig zijn het er vaak meer dan 20!

Ik stel u graag voor aan de meest trouwe en enthousiaste club binnen onze voetbalvereniging: de Krasse Knarren. Ontstaan in maart 2007, na een oefenpotje op een zaterdag in een vakantie tussen de kinderen van de World League en hun leiders.

Dáár op het kunstgras van veld 4 is het idee geboren voor de Krasse Knarren, een stel niet-spelende leden van de vereniging die het leuk, prettig en sommigen ook nodig vonden om wat aan sport te gaan doen. En voetballen werd het.

De donderdag werd gekozen tot ideale avond voor een fijn potje voetbal. Zonder verplichtingen en zonder competitie. Maar wel met sportiviteit, met veel lol én een bruisende derde helft. Wie komt, die komt.

Beetje warm lopen, balletje overspelen, tellen met hoe velen we zijn vanavond, hesjes uitdelen en spelen maar: iedere week anderhalf uur lekker bezig zijn met de bal.

Uit de ledenlijst van het eerste seizoen blijkt dat er zich 22 spelers aangemeld hadden. Maar het kwam vaak genoeg voor dat we twee-tegen-twee speelden op het boarding veldje, omdat er niet meer mensen op kwamen dagen.

• Hoe anders is dat anno nu. Nog steeds op de donderdagavond, maar tegenwoordig is de opkomst beduidend hoger, zo blijkt ook uit de groepsfoto die onlangs is gemaakt. Ik weet niet of de aankondiging van het fotomoment er toe heeft bij gedragen, maar die bewuste avond stonden we met 32 Knarren op het veld. En dat is best wel veel.

Gekozen werd voor vier partijtjes van 7 a 8 personen op een half veld. Dit aantal was wel een hoogtepunt, maar vaak staan we met 20 man op het veld.

Ook de atletische prestaties zijn met de komst van veel nieuwelingen verhoogd. Het spel, de baltechniek, het scorend vermogen, alles is omhoog gegaan met de jaren.

Behalve de baromzet. Die is niet meer wat het geweest is. Deel van de oorzaak is te vinden in het late tijdstip waarop de Knarren mogen beginnen met spelen.

Af en toe spelen de Krasse Knarren mee in een toernooi, thuis of bij een bevriende club. Ook de nieuwjaarswedstrijd van VV Hooglanderveen staat jaarlijks op het program.

Van de oorspronkelijke club Knarren zijn er nog maar zeven over. Die-hards zijn het, bikkels. Overigens is de benaming Krasse Knarren niet op iedereen van toepassing. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd van 45 jaar niet eens gehaald wordt. De jongste is zelfs uit het geboortejaar 1984! Hij is nog zeker 10 jaar aspirant-lid van de Krasse Knarren!

Dit jaar (2015) nemen we afscheid van één van de oprichters van de Krasse Knarren, Gerard Beenen. Hij stond aan de wieg van die betreffende oefenwedstrijd in het begin van 2007. Jarenlang heeft hij de club bij elkaar gehouden, de ledenlijst verzorgd, er voor gezorgd dat nieuwe aanmelders ook lid werden van de club én betaalden, coördinator van diverse toernooitjes.

Kortom, Gerard was de OpperKnar. Gerard, bedankt voor al je inzet!