• Natuurlijk - Instructie Verantwoord Alcohol - Gebruik
  • Elke horecagelegenheid in Nederland zijn wettelijke bepalingen vastgelegd. Deze zijn beschreven in de Drank- en Horecawet.

Ook voor sportclubs (waar alcohol wordt geschonken) gelden regels en richtlijnen. Deze zijn beschreven in artikel 9 van de Drank- en Horecawet.

In deze wet is bepaald dat alle barmedewerkers in het bezit moeten zijn van een IVA-certificaat (Instructie Verantwoord Alcohol schenken).

Daarom wordt aan alle barmedewerkers, bestuurs- en commissieleden, trainers en leiders van VV Hooglanderveen gevraagd om de IVA-test (online) uit te voeren.

• Waarom is dit belangrijk?

Als een sportclub werkt met eigen clubwerkers of ouders van clubleden etc.) die bardiensten verzorgen zijn deze barmedewerkers wettelijk verplicht om in het bezit te zijn van een IVA certificaat.

Indien VV Hooglanderveen niet voldoet aan deze bepalingen, dan riskeert VV Hooglanderveen een boete. Dit kan ook leiden tot sluiting van de kantine.

• Wat wordt van jou gevraagd als barclubwerk(st)er?
    • De test gaat over het verantwoord gebruik van alcohol. Deze test kan online worden gedaan en kost ongeveer 20 minuten.
    • Het is belangrijk dat je de onderstaande gegevens (zie printscreen) exact overneemt zodat VV Hooglanderveen een kopie van het slagingscertificaat ontvangt.
    • Vanzelfsprekend ontvang je zelf ook het IVA certificaat. Deze kan je ook gebruiken bij andere verenigingen.
  • Wat gebeurt er verder met het IVA certificaat?

Als de (digitale) test succesvol is afgerond ontvangt zowel de deelnemer als de club het slagingscertificaat. Het bestuur is verplicht om alle certificaten geprint te bewaren in het bardiensthandboek. Dit handboek moet bij controles van de gemeente of NVVA altijd aanwezig zijn.

• Ben je al in het bezit van het IVA certificaat?

Ben je in het bezit van een IVA certificaat, dan is het niet noodzakelijk om de test opnieuw te maken. Mail dan je certificaat naar iva@vvhooglanderveen.nl

De link naar de IVA test:  https://www.nocnsf.nl/iva